[RECOMMANDATIONS] Personnages aromantiques/asexuels part. 2

Titre : Loveless d’Alice Oseman

Résumé : Georgia n’a jamais été amoureuse, n’a jamais embrassé qui que ce soit. Elle n’a même jamais eu de crush . Mais en tant que romantique endurcie passionnée de fan-fictions, elle est persuadée qu’elle finira par trouver LA bonne personne.
Alors qu’elle commence l’université aux côtés de ses meilleurs amis Pip et Jason, Georgia est fin prête à trouver l’amour. Et avec une colocataire extravertie et une place à la Shakespeare Society , son rêve semble sur le point de se réaliser.
Or lorsque ses désirs de romance sèment la pagaille au sein de ses amis, Georgia se retrouve embourbée dans sa propre tragédie. Elle commence à se demander pourquoi l’amour paraît si simple pour les autres et pas pour elle. Avec un nouveau vocabulaire jeté à ses pieds – asexuelle, aromantique -, Georgia est plus incertaine que jamais face à ses sentiments.
Est-elle vraiment destinée à rester sans amour ? Ou s’est-elle trompée de voie depuis le début ?

Radar à diversité : pp aromantique et asexuelle

CHRONIQUE

***

Titre : Prisme de Noha D. Charles

Résumé : Valence a une particularité et pas des moindres… En plus de vivre trois vies différentes, dans trois univers différents, il perçoit des choses que nul autre ne semble voir : des variations environnementales, un dysfonctionnement de la gravité et surtout, des nuées d’oiseaux.
Alors qu’il se croit seul dans ce cas, il se rend compte qu’il est suivi par une personne mystérieuse, à la tête d’une secte et capable de le retrouver dans ses trois vies.
Commence alors une course contre la montre pour comprendre qui se cache derrière cette organisation fanatique et surtout pour éviter le chaos et la fin de tout.

Radar à diversité : pp asexuel

***

Titre : Apprendre si par bonheur de Becky Chambers

Résumé : « Nous n’avons rien trouvé que vous pourrez vendre. Nous n’avons rien trouvé d’utile. Nous n’avons trouvé aucune planète qu’on puisse coloniser facilement ou sans dilemme moral, si c’est un but important. Nous n’avons rien satisfait que la curiosité, rien gagné que du savoir. »
Un groupe de quatre astronautes partis explorer des planètes susceptibles d’abriter la vie : hommes et femmes, trans, asexuels, fragiles, déterminés, ouverts et humains, ils représentent la Terre dans sa complexité.

Radar à diversité : pp asexuel, pp trans

CHRONIQUE

***

Titre : Cathédrale de Hermine Lefebvre

Résumé : Dans un royaume proche de notre XIXe siècle miné par les querelles entre la reine et ses grands vassaux qui réclament leur indépendance, Cathédrale est une université d’élite. Elle devient bientôt l’enjeu de luttes de pouvoir : pour préserver la paix, la souveraine est mise au défi de trouver son « Coeur », artefact à la source de sa magie et symbole de l’unité du pays, perdu depuis des siècles.
Fils d’ouvrier ambitieux tout juste admis au sein de l’école, Frédéric se lance dans cette quête, mais se heurte à Lionel, héritier d’une grande famille, au comportement tantôt amical, tantôt méprisant. Malgré leurs différences, ils n’auront d’autre choix que de s’allier pour affronter la violence qui gangrène l’école et dresse les étudiants les uns contre les autres. Mais y parviendront-ils alors que Lionel semble en savoir beaucoup trop sur Frédéric, qui devine un secret profondément enterré ?

Radar à diversité : pp asexuel et grey-aromantique/demiromantique, pp bie, pp neurodivergent

***

Titre : Raybearer de Jordan Ifueko

Résumé : Tarisai a toujours rêvé de la chaleur d’une famille. Elle a été élevée en isolement par une mère mystérieuse, souvent absente, connue uniquement sous le nom de The Lady. The Lady l’envoie dans la capitale de l’empire mondial d’Aritsar pour rivaliser avec d’autres enfants afin d’être choisie comme l’un des onze membres du Conseil du prince héritier. Si elle est choisie, elle sera jointe aux autres membres du Conseil par le biais du Ray, un lien plus profond que le sang. Cette proximité est irrésistible pour Tarisai, qui a toujours voulu appartenir à quelque chose. Mais The Lady a d’autres idées, y compris un souhait magique auquel Tarisai est obligée d’obéir : tuer le prince héritier une fois qu’elle aura gagné sa confiance. Tarisai ne veut pas devenir le pion de quelqu’un – mais est-elle assez forte pour se choisir un chemin différent ?

Radar à diversité : pp Noire, pp Noir et asexuel

Le personnage asexuel de cette duologie est un personnage secondaire mais qui a une très grande place dans la récit.

 

CHRONIQUE

***

Titre : Meute de Karine Rennberg

Résumé : Roman atypique lycanthrope, Meute suit Nathanaël, Val et Calame. Si le premier est un loup-garou né de la violence et la solitude, le second est un humain à qui l’on a volé la voix alors que le troisième est un loupiot traumatisé, incapable d’accéder à la moindre autonomie.

Ce récit fantastique est avant tout celui d’une tranche de vie, de ce moment où tout bascule entre le noir et la lumière.

Radar à diversité : pp aromantique, pp asexuel.le, pp gay, pp Noir.e,

***

Titre : Genre Queer de Maia Kobabe

Résumé : Dans Genre Queer, Maia Kobabe offre le récit intense et cathartique de son chemin vers l’identification en tant que personne genderqueer (ou non binaire, c’est-à-dire qui déroge aux normes de genre et de sexualité) et asexuelle, et celui de son coming out auprès de sa famille et de la société. Parce qu’elle traite d’identité de genre – ce que cela signifie, comment l’appréhender -, cette histoire se révèle un guide aussi nécessaire et utile qu’il est touchant.

Radar à diversité : auteurice non-binaire et asexuel.le

***

Titre : La princesse et la fangirl d’Ashley Poston

Résumé : Imogen Lovelace est une fangirl en mission sacrée : elle s’est juré d’empêcher à tout prix les scénaristes de sa saga préférée, Starfield – la meilleure série de science-fiction de tous les temps –, d’en tuer pour de bon l’héroïne, Amara. Mais Jessica Stone, l’interprète de la fameuse princesse, n’en peut tout simplement plus du rôle : trop de pression, trop de fans déchaînés… Or Imogen et Jessica se ressemblent comme deux gouttes d’eau. S’ensuit un terrible quiproquo, au terme duquel il devient évident que les deux jeunes filles se détestent – d’autant que leurs objectifs dans l’existence sont diamétralement opposés.

Jusqu’à ce que survienne la catastrophe : le scénario du deuxième opus de la série, confié à Jessica sous le sceau du secret, disparaît. Elle doit absolument le récupérer… ou bien sa carrière est fichue ! Et, pour enquêter, elle se retrouve contrainte d’échanger sa place avec la fangirl la plus enragée du monde (argh !), j’ai nommé Imogen. Jessica ne s’attend pas, au passage, à croiser le chemin de la femme de sa vie…

Radar à diversité : pp saphique et demisexuelle, F/F

Ici la représentation est plus sous-entendue qu’autre chose.

***

Titre : The Bone Season de Samantha Shannon

Résumé : 2059. Paige travaille pour une organisation criminelle souterraine dans les rues de Scion-Londres, où elle récolte des informations en pénétrant dans l’esprit des gens. Car Paige est une marcherêve, une clairvoyante, et selon les règles de Scion, son existence même est déjà une trahison.

Poursuivie puis arrêtée, elle est déportée vers une colonie pénitentiaire sur l’ancien territoire d’Oxford secrètement occupé par les réphaïm, une race venue d’un autre monde qui récolte et utilise les clairvoyants à ses propres fins.

Paige se retrouve assignée au mystérieux gouverneur Arcturus. Celui-ci devient son maître. Son formateur. Son ennemi naturel. À ses côtés, elle va devoir apprendre à développer son pouvoir pour servir ses ravisseurs, mais surtout pour s’échapper de ce sinistre endroit où elle semble promise à une mort certaine…

Radar à diversité : pp demisexuelle

Représentation mentionnée clairement dans le tome 4.

***

Titre : Mémoires de Lady Trent de Marie Brennan

Résumé : Les mémoires de lady Trent, mises en scène par Marie Brennan, racontent la vie et les recherches d’Isabelle Trent, naturaliste mondialement connue et désormais vieille dame, dont l’esprit et le style empreints d’humour s’avèrent sans pitié pour les imbéciles. Dans ce premier volume, Isabelle, petite fille puis jeune femme, brave les conventions de sa classe et de son temps pour satisfaire sa curiosité scientifique et accompagner son mari lors d’une expédition à la recherche des dragons de Vystranie…

Radar à diversité : ps aromantique et asexuelle

Le personnage en question n’apparaît qu’à partir du deuxième livre de cette série mais j’avais tout de même envie de l’inclure dans cette liste.

***

Titre : Positive de Camryn Garrett

Résumé : Nouveau lycée et nouveau départ pour Simone Garcia-Hampton : elle se fait de vraies amies, se voit confier la mise en scène de la comédie musicale de l’année et se rapproche de Miles, celui qui la fait fondre dès qu’il entre dans la pièce. Mais voilà, Simone est séropositive, et elle n’a qu’une peur : qu’on découvre sa maladie.
Lorsqu’elle commence à sortir avec Miles, elle sait bien qu’elle devra lui en parler, même si cette idée la terrifie. Mais bientôt, un message trouvé dans son casier la menace de tout révéler à l’ensemble du lycée si elle ne le plaque pas…
Simone renoncera-t-elle à l’amour pour protéger son secret ?

Radar à diversité : pp Noire, bie et séropositive avec deux pères, ps asexuelle

Le personnage en question est secondaire mais son asexualité est mentionnée à plusieurs reprises alors je voulais l’inclure dans cette liste.

***

Titre : Sex Education 120%

Résumé : De nouveaux sondages viennent régulièrement rappeler combien l’anatomie féminine est méconnue et le plaisir féminin inconnu et voilà que soudain, armée d’une audace folle, son sweat à capuche plein de digues dentaires et de capotes, la professeur Tsuji débarque ! Et elle est bien décidée à ne rien cacher à ses jeunes élèves, avec ou sans leur consentement. Ici, il y a de la place pour tous les fantasmes : celle qui a déjà une petite amie, celle qui préfère les histoires d’amour entre garçons, celle qui ne pense qu’aux chats (???).. Il n’y a bien que l’infirmière pour réussir à calmer l’enthousiasme de Tsuji !

Radar à diversité : pp asexuelle, pp lesbienne

CHRONIQUE

Titre : Before I Let Go de Marieke Nijkamp

Résumé : Best friends Corey and Kyra were inseparable in their snow-covered town of Lost Creek, Alaska. When Corey moves away, she makes Kyra promise to stay strong during the long, dark winter, and wait for her return.

Just days before Corey is to return home to visit, Kyra dies. Corey is devastated―and confused. The entire Lost community speaks in hushed tones about the town’s lost daughter, saying her death was meant to be. And they push Corey away like she’s a stranger.

Corey knows something is wrong. With every hour, her suspicion grows. Lost is keeping secrets―chilling secrets. But piecing together the truth about what happened to her best friend may prove as difficult as lighting the sky in an Alaskan winter…

Radar à diversité : pp asexuelle, pp pan

***

Titre : The Sound of Stars de Alechia Dow

Résumé : Two years ago, a misunderstanding between the leaders of Earth and the invading Ilori resulted in the deaths of one-third of the world’s population.

Seventeen-year-old Janelle “Ellie” Baker survives in an Ilori-controlled center in New York City. With humans deemed dangerously volatile because of their initial reaction to the invasion, emotional expression can be grounds for execution. Music, art and books are illegal, but Ellie breaks the rules by keeping a secret library. When a book goes missing, Ellie is terrified that the Ilori will track it back to her and kill her.

Born in a lab, M0Rr1S was raised to be emotionless. When he finds Ellie’s illegal library, he’s duty-bound to deliver her for execution. The trouble is, he finds himself drawn to human music and in desperate need of more. They’re both breaking the rules for the love of art—and Ellie inspires the same feelings in him that music does.

Ellie’s—and humanity’s—fate rests in the hands of an alien she should fear. M0Rr1S has a lot of secrets, but also a potential solution—thousands of miles away. The two embark on a wild and dangerous road trip with a bag of books and their favorite albums, all the while creating a story and a song of their own that just might save them both.

Radar à diversité : pp demisexuelle, métisse, grosse et anxieuse

***

Titre : Beyond the Black Door de A.M. Strickland

Résumé : Kamai was warned never to open the black door, but she didn’t listen …

Everyone has a soul. Some are beautiful gardens, others are frightening dungeons. Soulwalkers―like Kamai and her mother―can journey into other people’s souls while they sleep.

But no matter where Kamai visits, she sees the black door. It follows her into every soul, and her mother has told her to never, ever open it.

When Kamai touches the door, it is warm and beating, like it has a pulse. When she puts her ear to it, she hears her own name whispered from the other side. And when tragedy strikes, Kamai does the unthinkable: she opens the door.

Radar à diversité : pp asexuelle et biromantique

***

Titre : Summer Bird Blue de Akemi Dawn Bowman

Résumé : Rumi Seto spends a lot of time worrying she doesn’t have the answers to everything. What to eat, where to go, whom to love. But there is one thing she is absolutely sure of—she wants to spend the rest of her life writing music with her younger sister, Lea.

Then Lea dies in a car accident, and her mother sends her away to live with her aunt in Hawaii while she deals with her own grief. Now thousands of miles from home, Rumi struggles to navigate the loss of her sister, being abandoned by her mother, and the absence of music in her life. With the help of the “boys next door”—a teenage surfer named Kai, who smiles too much and doesn’t take anything seriously, and an eighty-year-old named George Watanabe, who succumbed to his own grief years ago—Rumi attempts to find her way back to her music, to write the song she and Lea never had the chance to finish.

Radar à diversité : pp asexuelle, aromantique et asiatique

***

Titre : How to Be Ace: A Memoir of Growing Up Asexual

Résumé : ‘When I was in school, everyone got to a certain age where they became interested in talking about only one thing: boys, girls and sex. Me though? I was only interested in comics.’

Growing up, Rebecca assumes sex is just a scary new thing they will ‘grow into’ as they get older, but when they leave school, start working and do grow up, they start to wonder why they don’t want to have sex with other people.

In this brave, hilarious and empowering graphic memoir, we follow Rebecca as they navigate a culture obsessed with sex—from being bullied at school and trying to fit in with friends, to forcing themself into relationships and experiencing anxiety and OCD—before coming to understand and embrace their asexual identity.

Radar à diversité : auteurice asexuel.le et autiste

***

Titre : Elatsoe de Darcie Little Badger

Résumé : Imagine an America very similar to our own. It’s got homework, best friends, and pistachio ice cream.

There are some differences. This America has been shaped dramatically by the magic, monsters, knowledge, and legends of its peoples, those Indigenous and those not. Some of these forces are charmingly everyday, like the ability to make an orb of light appear or travel across the world through rings of fungi. But other forces are less charming and should never see the light of day.

Elatsoe lives in this slightly stranger America. She can raise the ghosts of dead animals, a skill passed down through generations of her Lipan Apache family. Her beloved cousin has just been murdered in a town that wants no prying eyes. But she is going to do more than pry. The picture-perfect facade of Willowbee masks gruesome secrets, and she will rely on her wits, skills, and friends to tear off the mask and protect her family.

Radar à diversité : pp asexuelle, aromantique et Lipan

CHRONIQUE

***

Titre : Rick by Alex Gino

Résumé : Rick’s never questioned much. He’s gone along with his best friend Jeff even when Jeff’s acted like a bully and a jerk. He’s let his father joke with him about which hot girls he might want to date even though that kind of talk always makes him uncomfortable. And he hasn’t given his own identity much thought, because everyone else around him seemed to have figured it out.

But now Rick’s gotten to middle school, and new doors are opening. One of them leads to the school’s Rainbow Spectrum club, where kids of many genders and identities congregate, including Melissa, the girl who sits in front of Rick in class and seems to have her life together. Rick wants his own life to be that … understood. Even if it means breaking some old friendships and making some new ones.

Radar à diversité : pp ace/aro en questionnement

***

Titre : The Perfect Assassin de K.A. Doore

Résumé : Divine justice is written in blood.

Or so Amastan has been taught. As a new assassin in the Basbowen family, he’s already having second thoughts about taking a life. A scarcity of contracts ends up being just what he needs.

Until, unexpectedly, Amastan finds the body of a very important drum chief. Until, impossibly, Basbowen’s finest start showing up dead, with their murderous jaan running wild in the dusty streets of Ghadid. Until, inevitably, Amastan is ordered to solve these murders, before the family gets blamed.

Every life has its price, but when the tables are turned, Amastan must find this perfect assassin or be their next target.

Radar à diversité : fantasy inspirée de l’Afrique du Nord, pp asexuel et gay

***

Titre : Dread Nation de Justina Ireland

Résumé : ane McKeene was born two days before the dead began to walk the battlefields of Gettysburg and Chancellorsville—derailing the War Between the States and changing America forever. In this new nation, safety for all depends on the work of a few, and laws like the Native and Negro Reeducation Act require certain children attend combat schools to learn to put down the dead. But there are also opportunities—and Jane is studying to become an Attendant, trained in both weaponry and etiquette to protect the well-to-do. It’s a chance for a better life for Negro girls like Jane. After all, not even being the daughter of a wealthy white Southern woman could save her from society’s expectations.

But that’s not a life Jane wants. Almost finished with her education at Miss Preston’s School of Combat in Baltimore, Jane is set on returning to her Kentucky home and doesn’t pay much mind to the politics of the eastern cities, with their talk of returning America to the glory of its days before the dead rose. But when families around Baltimore County begin to go missing, Jane is caught in the middle of a conspiracy, one that finds her in a desperate fight for her life against some powerful enemies. And the restless dead, it would seem, are the least of her problems.

Radar à diversité : pp Noire et bi, ps Noire et asexuelle

Dans le premier tome le personnage concerné est secondaire mais très présent et dans le second tome, il devient un personnage principal.

CHRONIQUE

***

Titre : The Spy with the Red Balloon

Résumé : Siblings Ilse and Wolf hide a deep secret in their blood: with it, they can work magic. And the government just found out.Blackmailed into service during World War II, Ilse lends her magic to America’s newest weapon, the atom bomb, while Wolf goes behind enemy lines to sabotage Germany’s nuclear program. It’s a dangerous mission, but if Hitler were to create the bomb first, the results would be catastrophic.

When Wolf’s plane is shot down, his entire mission is thrown into jeopardy. Wolf needs Ilse’s help to develop the magic that will keep him alive, but with a spy afoot in Ilse’s laboratory, the letters she sends to Wolf begin to look treasonous. Can Ilse prove her loyalty—and find a way to help her brother—before their time runs out?

Radar à diversité : pp juive et demisexuelle

***

Titre : The Romantic Agenda de Claire Kann

Résumé : Thirty, flirty, and asexual Joy is secretly in love with her best friend Malcolm, but she’s never been brave enough to say so. When he unexpectedly announces that he’s met the love of his life—and no, it’s not Joy—she’s heartbroken. Malcolm invites her on a weekend getaway, and Joy decides it’s her last chance to show him exactly what he’s overlooking. But maybe Joy is the one missing something…or someone…and his name is Fox.

Fox sees a kindred spirit in Joy—and decides to help her. He proposes they pretend to fall for each other on the weekend trip to make Malcolm jealous. But spending time with Fox shows Joy what it’s like to not be the third wheel, and there’s no mistaking the way he makes her feel. Could Fox be the romantic partner she’s always deserved?

Radar à diversité : pp Noire, asexuelle et birmoantique

***

Titre : Forward March de Skye Quinlan

Résumé : Harper “Band Geek” McKinley just wants to make it through her senior year of marching band—and her Republican father’s presidential campaign. That was a tall order to start, but everything was going well enough until someone made a fake gay dating profile posing as Harper. The real Harper can’t afford for anyone to find out about the Tinder profile for three very important reasons:

1. Her mom is the school dean and dating profiles for students are strictly forbidden.
2. Harper doesn’t even know if she likes anyone like that—let alone if she likes other girls.
3. If this secret gets out, her father could lose the election, one she’s not sure she even wants him to win.

But upon meeting Margot Blanchard, the drumline leader who swiped right, Harper thinks it might be worth the trouble to let Margot get to know the real her.

With her dad’s campaign on the line, Harper’s relationship with her family at stake, and no idea who made that fake dating profile, Harper has to decide what’s more important to her: living her truth or becoming the First Daughter of America.

Radar à diversité : pp asexuelle et lesbienne

***

Titre : Fire Becomes Her de Rosiee Thor

Résumé : With only a drop of flare, one can light the night sky with fireworks . . . or burn a building to the ground — and seventeen-year-old Ingrid Ellis wants her fair share.

Ingrid doesn’t have a family fortune, monetary or magical, but at least she has a plan: Rise to the top on the arm of Linden Holt, heir to a hefty political legacy and the largest fortune of flare in all of Candesce. Her only obstacle is Linden’s father who refuses to acknowledge her.

So when Senator Holt announces his run for president, Ingrid uses the situation to her advantage. She strikes a deal to spy on the senator’s opposition in exchange for his approval and the status she so desperately craves. But the longer Ingrid wears two masks, the more she questions where her true allegiances lie.

Will she stand with the Holts, or will she forge her own path?

Radar à diversité : pp aromantique, ps non-binaire et asexuel.le, ps aromantique et asexuel

Laisser un commentaire